Het is Vogeltrekstation er veel aan gelegen om op een zorgvuldige manier met haar contacten om te gaan. Toch kan het voorkomen dat er aanmerkingen zijn op de werkwijze en/of besluitvorming van Vogeltrekstation. Dat kan variëren van kritiek op het algemene beleid tot specifieke handelingen van een medewerker. Zulke signalen willen we graag ontvangen om daarmee onze relaties te kunnen verbeteren. Een telefoontje, e-mailbericht of brief met uw kritiek stellen we zeer op prijs.
Het kan gebeuren dat uw kritiek verder gaat dan signaleren. U bent onheus bejegend of u bent ontevreden over de manier waarop het Vogeltrekstation een voorval heeft afgehandeld. Ook kan het zijn dat u het niet eens bent met de afwijzing van een verzoek. Deze pagina beschrijft in het kort de procedure voor signaleren, klagen en bezwaar maken bij het Vogeltrekstation. Ook is het mogelijk dat u kritiek heeft op het werk van een collega-ringer, of een geschil met die persoon heeft waarvoor u geen oplossing weet. Ook voor dergelijke gevallen is het mogelijk een klacht in te dienen. Het Vogeltrekstation heeft zich te houden aan de bezwaarschriftprocedure welke valt onder de Algemene wet bestuursrecht.
Vogeltrekstation gaat ervan uit dat klachten die mondeling worden ingediend over minder zware gedragingen gaan dan klachten die schriftelijk worden ingediend. Voor de afhandeling van mondelinge klachten geldt een eenvoudige procedure: wij staan u te woord en proberen de klacht, evt. na ruggespraak, op te lossen en u tevreden te stellen. Als u de klacht niet met de medewerker van dat moment wilt bespreken, onderzoeken we de mogelijkheid dat u op een ander moment iemand anders te spreken kunt krijgen.
Als een mondelinge klacht niet naar uw tevredenheid is afgehandeld, wijst de medewerker op de mogelijkheid de klacht op schrift te zetten en die het hoofd van het Vogeltrekstation toe te sturen. Mondelinge klachten worden bij ons niet geregistreerd.
In dit gedeelte volgt een korte beschrijving van de klachtenprocedure van Vogeltrekstation. De procedure is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht, waarmee wij te maken hebben.
Als organisatie heeft Vogeltrekstation zorgvuldigheid in de contacten met personen en instanties hoog in het vaandel staan. Toch kan het gebeuren dat iemand ontevreden is over de behandeling door Vogeltrekstation. Als u over een behandeling ontevreden bent kunt u schriftelijk een klacht - bezwaarschrift indienen. Iedere klacht wordt zorgvuldig onderzocht en afgehandeld.
Waar moet uw klacht aan voldoen?
Als u schriftelijk een klacht indient moet u tenminste uw naam, adres en de verzenddatum in de brief opnemen en deze ondertekenen. Dit betekent voor u dat een e-mailbericht van u door een ondertekende brief gevolgd moet worden. Kern van uw klacht is een beschrijving van de gedragingen waartegen u zich richt. U stuurt de klacht naar: Vogeltrekstation, Postbus 50, 6700 AB Wageningen.
Als u het niet eens bent met de beslissing van het Vogeltrekstation, kunt u daarover vervolgens een klacht indienen bij de Nationale ombudsman, Postbus 93122, 2509 AC Den Haag.